Nauka relaksowania maluszka. Co radzą eksperci?

autor: Katarzyna Rapczyńska-Lubieńska | 10 05 2022

Artykuł został skonsultowany z ekspertem merytorycznym IMID: Anna Staszewska

Dzieciństwo kojarzy się z beztroską, choć pierwsze lata rozwoju malucha to całe spektrum różnych doświadczeń i emocji – także trudnych. Wspólnie z dr Aleksandrą Piotrowską, psycholog dziecięcą, dr Elżbietą Lipińską, neurologiem, oraz Iwoną Dąbrowską, młodą mamą omawiamy techniki relaksacyjne, które pomagają najmłodszym wyciszyć się w ciągu dnia i przed snem.

Rodzicielstwo to jedna z najpiękniejszych życiowych przygód. Każdego dnia staramy się, by nasza pociecha miała nie tylko zapewnione podstawowe potrzeby, ale również szczęśliwe dzieciństwo. Oczywiście nikt nie jest idealny – nawet doświadczeni rodzice popełniają błędy i często miewają wątpliwości dotyczące opieki nad maluchem. Jedna z takich kwestii dotyczy stanów emocjonalnych dziecka. Jak rozpoznać, że nasza pociecha jest nadmiernie pobudzona lub zestresowana? Skąd właściwie się to bierze i czy istnieją jakieś techniki uspokajania?

Silne emocje – na co uważać?

Płacz, złość czy agresywne zachowanie są częścią dzieciństwa i to od nas, rodziców zależy, czy przeprowadzimy malucha przez burzliwe stany emocjonalne. Gdy codzienność jest pełna nieoczekiwanych sytuacji, wsparcie z zewnątrz bywa prawdziwym dobrodziejstwem. Wiedzą o tym eksperci, którzy swoim wieloletnim doświadczeniem dzielą się z młodymi rodzicami.

Zdaniem dr Aleksandry Piotrowskiej, psycholog, zawsze warto wsłuchiwać się w dziecięce uczucia, nawet jeśli trudno nam je zrozumieć lub uważamy je za przesadzone. Zdarza się, że rodzice to bagatelizują, uważają, że trzeba to przeczekać, że dziecko z tego "wyrośnie" – takie podejście rodzi jeszcze większe problemy. Nie każmy maluchowi uspokoić się, przestać płakać. To błąd. Zamiast tego spróbujmy dostroić się do jego potrzeb, zadajmy sobie pytanie: co wywołało stresującą reakcję?

– Rodzice z reguły kojarzą stres głównie z nadmiarem bodźców. Znacznie częściej reagują też, gdy dziecko jest zbuntowane albo marudne. To dlatego, że takie zachowanie utrudnia nam codzienne funkcjonowanie. Natomiast kiedy pociecha staje się apatyczna, spędza długi czas w bezruchu i nie reaguje emocjonalnie, to już nam rzadziej przeszkadza. Myślimy sobie, że wreszcie zyskaliśmy trochę spokoju. Tymczasem naszą czujność powinno wzbudzić to, że maluch nagle staje się grzeczny, zwłaszcza gdy wcześniej tak się nie zachowywał. Oczywiście nie należy przesadzać w drugą stronę i dostarczać mu wrażeń przez cały czas. Ryzykowne jest zarówno pozostawianie dziecka samemu sobie, jak też nadmierne przebodźcowanie – mówi dr Aleksandra Piotrowska, psycholog.

Stres wpływa na mózg dziecka

Badania dowodzą, że hormony stresu mają ogromny wpływ na rozwój płatów czołowych, które odpowiadają m.in. za to, jak komunikujemy się z innymi. Uważa się też, że stres bywa szkodliwy dla neuronów hipokampu, czyli strukturę w mózgu odpowiadającą za pamięć. Jeśli w organizmie pojawia się stan stresu, wzrasta również poziom kortyzolu – hormonu, który wpływa niekorzystnie na tkankę nerwową.

– Jedno traumatyczne wydarzenie może doprowadzić do tego, że dziecko zamknie się w sobie i odgrodzi od otoczenia. Nie można tego bagatelizować, nawet jeśli jest to dla nas wygodne – mówi dr nauk medycznych Elżbieta Lipińska, neurolog.

Oczywiście małe dzieci nie mają wrodzonej umiejętności regulowania napięć. Na szczęście od tego są rodzice, którzy mogą im pomóc odzyskać równowagę. W jaki sposób?

– Najważniejsze jest to, aby dopuścić do siebie myśl, że stan emocjonalny dziecka może wymagać pomocy z naszej strony. W żadnym razie nie powinniśmy używać sformułowań w stylu: wstydź się, grzeczne dziecko się nie złości, nie wolno być zazdrosnym, nie denerwuj się – podkreśla dr Piotrowska.

Jeżeli maluch przeżywa trudne chwile, nie krzyczmy na niego, ale też nie każmy mu się uspokoić. Kiedy emocje opadną, spróbujmy porozmawiać o tym, co się wydarzyło, poszukajmy alternatywnej reakcji. Od dyscyplinującej postawy ważniejsza jest nasza obecność i wsparcie. Możemy też spróbować nauczyć dziecko różnych technik relaksacyjnych – to jeden z najlepszych sposobów radzenia sobie z emocjami.

Techniki relaksacyjne malucha

Zdaniem ekspertek emocje są częścią naturalnego rozwoju, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by uczyć się nimi zarządzać. Mogą to być różne formy rozładowania napięcia (np. zabawy ruchowe, rysowanie, wyskakanie) albo zmiana otoczenia na pewien czas. Jedną z metod panowania nad emocjami są ćwiczenia oddechowe. Dzięki temu łatwiej jest radzić sobie ze stresem. Takie techniki świetnie sprawdzają się w przypadku dzieci – ich ciało reaguje na bodźce, takie jak strach czy spokój. Kiedy maluch jest zdenerwowany, jego oddech automatycznie staje się szybki, zaś w momencie odprężenia dziecko oddycha wolniej, głębiej.

W wyciszeniu i uspokojeniu malucha pomóc nam mogą także zabawki sensoryczne. Takim przykładem jest Myszka do medytacji od Fisher-Price®, która wprowadza dziecko w świat relaksacji poprzez specjalne wypowiedzi oraz ćwiczenia z oddychania, aby pomóc mu odprężyć się w ciągu dnia i przed snem. Zabawka ma kilka trybów, które skupiają się na gimnastyce oddechowej. Medytacja dzienna pozwala wyciszyć się w trakcie dnia pełnego aktywności, a medytacja nocna ułatwia zasypianie po całym dniu wrażeń.

– Ogromną zaletą tej zabawki jest to, że uczy pociechę, w jaki sposób można samemu się relaksować. Oczywiście jest to umiejętność, której uczymy się przez lata, ale można zacząć już teraz – radzi psycholog.

Zalety Myszki do medytacji

W zabawce od Fisher-Price® oprócz technik oddychania znajdziemy 20 min muzykoterapii w postaci kojących dźwięków natury. Możemy wybrać, czy relaks odbędzie się w towarzystwie szumiących fal, szeleszczących liści czy kołysanek. Dodatkową atrakcją jest kojące światło na brzuszku myszki, co zapewnia najmłodszym poczucie bezpieczeństwa. Co za tym idzie, myszka sprawdza się w nauce samodzielnego zasypiania.

- Ogromną zaletą tej zabawki jest to, że mogą z niej korzystać już dwulatki, którym wystarczą kojące dźwięki i delikatne światło. To również idealny gadżet dla starszaków, które na co dzień potrzebują bardziej zaawansowanych metod relaksacji. Łagodne dźwięki tej zabawki sprzyjają wyciszeniu, a praca z oddechem pozwala lepiej rozumieć emocje – mówi neurolog.

Zalety medytacji zauważa również Iwona Dąbrowska, mama 3-letniej Emilki. Jej zdaniem przytulanki to świetne narzędzie w sytuacji, gdy dziecko znajduje się w sytuacji stresowej.

– Jeśli moja córeczka jest zdenerwowana, zazwyczaj szuka wtedy jakiegoś ulubionego przedmiotu i oczywiście kontaktu ze mną. Staramy się stosować różne techniki relaksacyjne, które pomagają się wyciszyć. Przed snem przytulamy maskotkę, opowiadamy, gdzie ma oczy, nosek i w tej sposób staramy się wyciszyć – opowiada Iwona.

Poczucie bezpieczeństwa to najlepsze, co możemy dać dziecku również wtedy, kiedy my sami jesteśmy zdenerwowani. Jeżeli trudna sytuacja wzbudza nasz gniew, w pierwszej kolejności zadbajmy o własne emocje, wyciszmy je. Pamiętajmy, że dzieci obserwują nasze zachowanie. I wreszcie – obserwujmy pociechę i reagujmy adekwatnie do jej potrzeb. Jednego dnia sprawdzi się relaksacja, a innym razem lepiej będzie rozładować napięcie w ekspresyjny sposób.

Nauka relaksowania twojego maluszka

autor: Katarzyna Rapczyńska-Lubieńska | 29 04 2022

Zapraszamy na nową edycję warsztatów Fisher-Price z udziałem ekspertów Instytutu Matki i Dziecka! Świeżo upieczeni rodzice często zastanawiają się nad wieloma zagadnieniami, które dotyczą opieki nad maluszkiem. Co zrobić, by wieczorny rytuał wyciszania przestał być udręką? Jak sprawić, by pociecha spokojnie przespała całą noc, a w dzień była pełna radości?

Gośćmi spotkania są eksperci: neurolog z Instytutu Matki i Dziecka dr Elżbieta Lipińska oraz psycholog dziecięcy dr Aleksandra Piotrowska, a także mama 3-latki, które służą wiedzą i doświadczeniem. Psycholog dziecięcą dr Aleksandrę Piotrowską zobaczymy także w kolejnych warsztatach. Spotkania poprowadzi Magdalena Bober.

Obejrzyj zapowiedź:

Skąd się bierze nadmierny stres i pobudzenie u malucha?

W programie eksperci rozmawiają o najczęstszych przyczynach nadmiernego pobudzenia u maluchów. Opowiedzą o tym, jak rozpoznawać pierwsze oznaki stresu u malucha oraz jak sobie z nimi radzić.

Pokażą także techniki relaksacyjne rekomendowane dla kilkuletnich pociech. Mama 3 letniej Emilki- Iwona Dąbrowska - opowie o swoich doświadczeniach i perspektywie rodzica na temat uspokajania malucha.

Techniki relaksowania maluszka

Wyobraź sobie, ile przygód przeżywają dzieci w ciągu dnia. Odkrywając świat, bawią się, uczą, jedzą, a po całym dniu aktywności zasypiają. Brzmi lekko, ale w rzeczywistość pokazuje, że po tylu przeżyciach w ciągu dnia wiele pociech może reagować emocjonalnie na różne sytuacje. Dziecku trudno jest zrozumieć, dlaczego mama lub tata czegoś zabrania, a rodzeństwo nie chce dzielić się daną zabawką. W grę wchodzi też indywidualny temperament dziecka – jedno będzie spokojne z natury, drugie na pewne rzeczy może reagować bardziej emocjonalnie. Żeby pomóc maluszkowi zapanować nad własnymi odczuciami, warto korzystać z różnych metod relaksacji dla maluchów, takich jak:

- świadome oddychanie,
- trening uważności,
- wyciszanie przed snem,
- zabawki do medytacji, jak Myszka do Medytacji, Wyderka Oddychający Uspokajacz od Fisher-Price®.

Więcej dowiesz się oglądając wirtualny warsztat „Nauka relaksowania twojego maluszka” organizowany we współpracy z marką Fisher-Price®.

Lider na rynku zabawek

Marka Fisher-Price® już od 90 lat towarzyszy rodzicom i ich dzieciom, które mogą czerpać radość z zabawy, a przy okazji rozwijać ważne umiejętności. Zabawki projektowane są przez doświadczonych ekspertów, którzy dbają o najwyższą jakość i bezpieczeństwo. Aby mieć pewność, że dana zabawka będzie pomagała najmłodszym odkrywać świat, a także wyobraźnię i kreatywność, Fisher-Price konsultuje pomysły z ekspertami, czyli… dziećmi, które wraz z rodzicami przychodzą testować zabawki do Laboratorium Zabawy Fisher-Price®.

W ofercie Fisher-Price znajduje się kolekcja zabawek, które pomagają pocieszyć i uspokoić Twoje dziecko.

Myszka do medytacji od Fisher-Price® wprowadza dziecko (2-5 lat) w świat relaksacji poprzez specjalne wypowiedzi oraz ćwiczenia z oddychania, aby pomóc mu odprężyć się w ciągu dnia i przed snem.

Wydrę Usypiankę-Przytulankę można łatwo dostosować do indywidualnych potrzeb i wybrać uspokajającą kombinację, która najlepiej ukoi Twoje dziecko. Rodzic może wybierać muzykę lub kojące dźwięki (w tym biały szum, dźwięki „z brzuszka mamy”, odgłosy spania i bicia serca), dostosować głośność oraz włączyć lub wyłączyć łagodne światło i ruch „oddychania”.

Więcej o uspokajaczach na stronie Fisher-Price TUTAJ.

Gdzie można obejrzeć odcinek?

Pierwszy warsztat "Nauka relaksowania twojego maluszka" będzie można obejrzeć już 04.05 o godz. 12.30 na stronie WP.PL. Odcinek będzie także dostępny na stronie fisher-price.wp.pl/video.

Warto wiedzieć…

Każdy warsztat składa się z dwóch części trwających ok. 20 minut. Zachęcamy do obejrzenia obu. Po warsztacie zostanie wyemitowane wideo z odpowiedziami, podczas którego dr Aleksandra Piotrowska odpowie na najczęściej zadawane pytania związane z zagadnieniami dotyczącymi stresu i rozwoju dziecka.

Co miesiąc nowy warsztat!

Cykl warsztatów obejmuje w sumie aż dziewięć spotkań poświęconych tematyce rodzicielstwa. Nagrania z warsztatów będą emitowane co miesiąc. Zawsze będzie można obejrzeć je w dogodnym miejscu i czasie, a w razie potrzeby wrócić do wybranego tematu ponieważ będą dostępne także na stronie fisher-price.wp.pl Zapraszamy!

Pomagamy maluchom osiągać kamienie milowe w rozwoju

27 04 2022

Pierwszy śmiech, pierwsze przewrócenie się na bok, pierwsze kroki... twój maluch osiągnie te przynoszące radość kamienie milowe w pierwszych latach swojego życia.

Dla Fisher-Price umiejętności rozwojowe są niezwykle ważne i znajdują się w centrum największego zainteresowania każdego badania przeprowadzanego w Laboratorium Zabawy, gdzie zabawki są poddawane próbom przez prawdziwych ekspertów: dzieci!

Niezależnie od tego, czy jest to pałąk z zabawkami nad głową noworodka, zabawka zachęcająca do czołgania się dla sześciomiesięcznego dziecka, chodzik do stawiania pierwszych kroków w wieku 12. miesięcy, czy postacie, które pobudzają wyobraźnię w zabawie małych dzieci.

Każda zabawka projektowana przez zespoły ds. Rozwoju i Nauczania Wczesnego Dzieciństwa Fisher-Price (ECDL - Fisher-Price’s Early Childhood Development & Learning) odzwierciedla zaangażowanie marki w rozwój fizyczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny niemowląt, małych dzieci i przedszkolaków.

Zespół ds. rozwoju wyposażony jest w ramowy zakres umiejętności dziecka dla każdego wieku, do tworzenia produktów, które są zabawne, angażujące, a także wspierają naukę dzieci.

To z kolei sprawia, że zabawa jest czymś więcej niż tylko zabawą – a zabawki to znacznie więcej niż zabawki.

Deborah Weber, doktor nauk, Starszy Dyrektor ds. Badań nad Zabawą i Rozwojem we Wczesnym Dzieciństwie firmy Fisher-Price powiedziała: „Powodem, dla którego stworzyliśmy ramowy zakres umiejętności dziecka dla każdego wieku, było zapewnienie zespołom programistów podzbioru umiejętności, które dzieci nabywają w różnym wieku i na różnych etapach, w odniesieniu do projektowanych zabawek i wieku, dla którego tworzą”.

„Chcemy móc zaprezentować wszechstronną ofertę zabawek dla rodzin tak, aby wspierać rozwój dzieci w każdym obszarze – społecznym, fizycznym i poznawczym. Pewność, że mamy do wyboru odpowiednie zabawki, może naprawdę pomóc wesprzeć dziecko całościowo, w każdym obszarze”.

„Informujemy również projektantów, jakie cechy zabawek lub wzorce zabaw pomagają wspierać i rozwijać te umiejętności, tak aby mogli włączyć je do swoich produktów”.

„Na przykład zabawka odpowiednia dla sześciomiesięcznego dziecka, która będzie rosła wraz z nim do 36. miesiąca życia – ramowy zakres umiejętności dziecka dla każdego wieku pokazuje nam sprawności konieczne do nabycia przez dzieci, aby mogły bawić się daną zabawką; są więc takie rodzaje funkcji, które należy zintegrować z zabawką w celu wspierania osiągania konkretnych zdolności”.

„Chodzi o zapewnienie podstaw dla całego rozwoju dziecka, a także o zagwarantowanie dzieciom możliwości zaangażowania się i zabawy, zdobywania wspaniałych doświadczeń i pokochania tego procesu, używając zabawek jako narzędzi do nauki, ponieważ, jak wiemy, dzieci uczą się poprzez zabawę”.

„Jedną z rzeczy, która naprawdę pomaga rodzicom lub obdarowującym dzieci prezentami, jest umożliwienie im właściwej oceny etapu rozwoju, na którym jest dziecko i dopasowanie odpowiedniej zabawki do tego etapu i do wieku dziecka”.

„Proponujemy także różne sposoby na zabawę z dziećmi. Oferujemy doświadczenie oparte na zabawie, zapewniające przy tym tę magiczną chwilę, w której dzieci faktycznie osiągają kolejny kamień milowy w swoim rozwoju”.

„Jak pierwszy uśmiech lub pierwszy raz, kiedy klaszcze w dłonie”.

„I nie chodzi tu tylko o przewracanie się na boki, siadanie, czy chodzenie – kamienie milowe to również te momenty, w których dziecko klaszcze w dłonie, gra w „a kuku”, wypowiada pierwsze słowa i komunikuje się werbalnie”.

„Kiedy rodzice lub opiekunowie są świadkami osiągnięcia tych kamieni milowych, na ich twarzach pojawia się uśmiech. Nam chodzi o świętowanie dzieciństwa i kamieni milowych, dlatego, że za każdym razem, gdy dziecko osiąga jedno lub pokazuje, co potrafi, wszyscy się uśmiechają”.

Kamienie milowe w rozwoju dzieci i zabawki przeznaczone dla danego wieku

0-3 miesięcy:

- W czasie tego okresu twoje małe szczęście zaczyna odpowiadać na okazywane emocje, uśmiechać się i utrzymywać kontakt wzrokowy.
- Maluchy będą również w stanie utrzymywać główkę, prostować nogi chwytać przedmioty na krótką chwilę.
- W zakresie zdolności kognitywnych, dzieci będą potrafiły spoglądać na przedmioty, słuchać dźwięków i rozpoznawać zapachy.

Jak się bawić:

Dawaj swojemu maluchowi przedmioty do obserwowania w odległości około 20-25 centymetrów od jego oczu. Wybieraj zabawki o różnych teksturach i kształtach, i kładź je w zasięgu dziecka tak, aby mogło o nie uderzać rękami i stopami.

3-6 miesięcy:

- Możesz spodziewać się tego, że dziecko zacznie chichotać w czasie zabawy, a nawet naśladować twoją mimikę.
- Maluchy będą już potrafiły obracać główkę we wszystkie strony i zaczną się przewracać na boki.
- Będą również naśladować dźwięki i działania, polubią dotyk rozmaitych tekstur i będzie je ciekawiło przyglądanie się różnym przedmiotom.

Jak się bawić:

Baw się w „a kuku” lub z użyciem przedmiotów z efektami dźwiękowymi lub świetlnymi. Wybieraj materiały o różnych teksturach, szukaj zabawek w kontrastowych i jasnych kolorach.

6-9 miesięcy:

- W tym okresie twój maluch zaczyna rozpoznawać członków rodziny i może przesyłać całusy osobom, które kojarzy jako znajome.
- Obserwuj, jak zaczyna klaskać w dłonie i siadać bez pomocy.
- Dziecko polubi powtarzanie i możliwość podążania za pojedynczymi gestami, takimi jak uśmiech lub machanie.

Jak się bawić:

Wypróbuj obiekty, które się poruszają, takie jak piłki lub zabawki na kółkach. Małe dzieci kochają również obrazki przedmiotów lub ludzi w formie książki lub kolorowych wzorów. Uwielbiają odkrywanie na własną rękę, wciskanie przycisków, ciągnięcie za elementy, dotyk różnych tekstur.

9-12 miesięcy:

- Rozpocznij zabawę w chowanego oraz w „a kuku”, twojemu maluchowi to się spodoba.
- W tym okresie dzieci zaczynają pełzać, poruszać się wzdłuż mebli i obracać strony w książkach.
- Są w stanie wskazywać nazywane przedmioty i rozumieć proste polecenia.

Jak się bawić:

Wybieraj zabawki z dużą liczbą możliwych aktywności i elementów do przyglądania się, a także takie, które zachęcą malucha do siadania i rozpoczęcia chodzenia. Zabawki, które skłaniają do pełzania, takie jak piłki, przedmioty, które się poruszają lub pojazdy są również idealne na tym etapie rozwoju. Takie będą również zabawki zachęcające do zabawy w odgrywanie ról, gry w chowanego oraz gry w podaj i zabierz.

Od 12 miesięcy:

- Na drodze do bycia starszakiem maluchy będą w stanie okazywać uczucia za pomocą przytulania, uśmiechów i głaskania – szczególnie w stosunku do rodziców.
- Będziesz musiał trzymać aparat pod ręką, ponieważ mniej więcej w tym wieku twoje dziecko postawi swoje pierwsze kroki.
- Ruszają naprzód! Dzieci w tym wieku uwielbiają odkrywać środowisko, w którym przebywają i są już w stanie wypowiadać słowa: „mama” i „tata”.

Jak się bawić:

Wypróbuj zabawki na kółkach, które można popychać i ciągnąć, z zabawnymi dźwiękami i funkcjami, jeździki z miejscem do przechowywania lub tunele do czołgania się. Świetnie sprawdzą się również miękkie i lekkie piłeczki z wesołymi efektami wizualnymi, zabawki z drzwiami, pokrywkami, przełącznikami, cyferblatami i pokrętłami, które będą łatwe w obsłudze także dla najmłodszych.

Od 18 miesięcy:

- Na tym etapie twój maluch będzie już potrafił wyrazić pełen wachlarz emocji, od radości przez frustrację aż po zazdrość.
- Dzieci potrafią układać klocki w stosy i są w ciągłym ruchu, chodząc i biegając.
- Są również zdolne do siedzenie podczas słuchania historii, a ich zasób słów obejmuje około 50-200 słów.

Jak się bawić:

Maluchy będą uwielbiały uderzanie w instrumenty do rytmu, słuchanie dziecięcych wierszyków i odtwarzanie odgłosów zwierząt. Będą je również cieszyć solidne książeczki dotykowe i obrazkowe. Wybierz także klocki, pierścienie do układania w stosy oraz pudełka do sortowania kształtów i zabawki wymagające rozwiązywania problemów, a także łamigłówki.

2 lata:

- Twoje dziecko zacznie wykazywać oznaki niezależności, polubi także zabawy, które wymagają interakcji.
- Maluchy będą w stanie jeździć na trójkołowym rowerku, łapać piłkę, układać klocki i zaczną rysowanie.
- Obserwuj, jak układają proste puzzle, rozpoznają kształty i kolory, a także potrafią sortować kształty i rozumieć pojęcie rozmiarów.

Jak się bawić:

Maluchy uwielbiają zabawki, które można ciągnąć i popychać – takie jak wózek dla lalek, wóz lub kosiarka do trawy. Powodzeniem będą się również cieszyć mówiące lalki uruchamiane poprzez pociągnięcie sznurka lub miękkie zwierzęta, sprzedawane jako zestawy mama i dziecko. Wykorzystaj kostiumy, rekwizyty i materiały do przebierania się, aby uatrakcyjnić zabawę, także przy odgrywaniu ról.

3 lata:

- Twój przedszkolak będzie już potrafił dzielić się i bawić w grupie, ubierać się i przestrzegać zasad.
- Rozwinie zdolności do wycinania i przyklejania, rysowania ludzi, a nawet skakania na jednej nodze.
- Wyszukuj rzeczy, które można łatwo policzyć, pokazuj, co oznaczają pojęcia „to samo” i „inne”, wymyślajcie razem historyjki.

Jak się bawić:

Spodobają się im realistyczne lalki z akcesoriami, włosami i ruchomymi elementami. Wybierz stacjonarny sprzęt do zabawy na świeżym powietrzu, kredki i farby ze sztalugami oraz instrumenty wymagające dmuchania, takie jak harmonijka ustna czy gwizdek. Odtwarzaj muzykę, aby zachęcić dziecko do śpiewania i korzystaj z możliwości interaktywnego czytania, aby wspomóc budowanie słownictwa, baw się w dopasowywanie kolorów, obrazków lub liczb.

4 lata:

- Twój maluch będzie potrafił wykonywać skoki i podskakiwać w trakcie biegu, używać nożyczek i samodzielnie korzystać z toalety.
- Będzie lubił zabawy wymagające użycia wyobraźni, możliwość zamiany ról, przestrzegania prostych zasad, a także będzie uwielbiał szeptać i mieć sekrety.
- Przysłuchaj się, jak potrafi liczyć powyżej 30, zaczyna rozumieć pojęcie wielkości i czasu.

Jak się bawić:

Na tym etapie twój maluch będzie potrafił nawlec małe koraliki, aby wykonać takie rzeczy jak naszyjnik, rysować ludzi i bawić się figurkami, a w zabawie może się odnieść do przeszłych doświadczeń i postaci. Poszukuj kostiumów, które można wykorzystać podczas odgrywania ról i obserwuj, jak dziecko interesuje się zabawkami przypominającymi małe zwierzątka, którymi może się opiekować.

5 lat:

- Twoje dziecko będzie chciało nawiązywać znajomości i imponować przyjaciołom, będzie potrafiło samodzielnie wykonywać codzienne czynności i współpracować w trakcie zabawy.
- Wszystkie umiejętności z zakresu motoryki dużej są już dobrze rozwinięte, dziecko jest zdolne do rytmicznego poruszania się w takt muzyki i pomyślnego używania materiałów piśmienniczych.
- Maluchy będą już miały dobre wyczucie czasu, będą w stanie dopasować cyfry do liczby przedmiotów, a także będą znały swoje pełne imię i nazwisko, wiek i adres.

Jak się bawić:

W okolicach piątego roku życia maluch będzie uwielbiał korzystać z hulajnogi oraz małego rowerku z dodatkowymi kółkami, a także skakać na skakance. Powodzeniem cieszyć się będą również gry wykorzystujące koordynację oko-ręka, takie jak rzut pierścieniem lub kręgle. Dzieci będą wyjątkowo zainteresowane grą teatralną, czytaniem z odgrywaniem ról, będą także zaintrygowane magnesami, zestawami do balansowania, kolorowym piaskiem, a także narzędziami do dokonywania pomiarów, takimi jak linijki lub wagi.

uwaga

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

zamknij
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.